janneketozambia.reismee.nl

Slechte start maar leuk vervolg

Poeh, kom je aan bij de school, is er geen klas om les te geven. Of jawel, er zijn kinderen opgetrommeld en die wachten op een artclub-les. Aarrrccchhhh. Ik heb nog geen spullen bij. Ik zou in de ochtend meehelpen als backupteacher, en in de middag overleggen hoe en wat. improviseren dan maar met twee dobbelstenen snel cijferbingo opgezet. als die jongelui (14-17jr) dan zelf de dobbelstenen mogen gooien komt de bravourkant naar boven. Ik had gevraagd om plastic flesjes, lijm en papier. Ze moesten nog snel wat flesjes leegdrinken, en toen konden we aan de gang om een bowlingspel te maken. Het maken was leuk, het spelen uiteraard nog veel leuker. Buiten in de snikhete zon werd er om het hardst gespeeld. No cheating!!
Omdat er de hele week examens zijn op de school, en er verder geen reguliere lessen zijn, en ik niet wil dat er voor mij kinderen een uur of zo moeten komen lopen heb ik gevraagd om tijdelijk op een andere school les te gaan geven deze week. Op een kleiner schooltje bij een boerderij, aan de rand van livingstone. waar de olifanten wel eens komen hahaha. Nog geen gezien maar al wel gehoord van verhalen over olifanten die zich verschuilen achter een boom en dan marktjongens met tomaten opzoeken die langsfietsen, om mee te delen in de oogst….

Deze school is een kleine school. Van elke klas eén. En niet altijd een teacher, dus komen sommige kinderen in de ochtend en de anderen in de middag. Ik krijg de hoogste klas, groep 5. (De school is nog groeiende). de kinderen spreken Engels maar niet zo goed. Ze zijn rond 13,14 jaar. 10 jongens en 10 meiden. Veronica is de teacher en ik help haar maar ze vertelt me al snel dat ze examen moet doen in lusaka en de rest van de week weg zal zijn. woppa, ik krijg wat boekjes, en dat kan ik gaan voorbereiden. De klassen doen alles klassikaal, nauwelijks interactie, ze schrijven dingen op, zonder te weten wat het echt betekent. De onderwerpen zijn bijv corruptie, keukengerei, non-flowering plants, hoe ziet een goed mes eruit, noem verschillende soorten zagen. Ik probeer een rode draad te vinden….en daar ga ik een Nederlandse twist aan geven. Leuk, leuk! vooral tekenles vind ik leuk: uitleggen wat een kubus is, ze zelf een 3D kubus laten maken van een 2D tekening. Vandaag uitgelegd wat gist is. Heb een flesje warm water met suiker gevuld met gist en afgedekt met een ballon: leuk om te zien hoe de ballon groeit! Daarna mochten ze een mandala (meegenomen uit nl) intekenen. Zo stil dat ze waren! Tussen de lessen door doe ik pictionary, jongens tegen de meiden. Of galgje. Dat is dan weer een beestenbende. Laatste les wiskunde weer, uitleggen wat een mm, cm, m, km is. Poeh! Vergt veel improvisatie. En hoe leg je uit wat omtrek is? Dan maar de hoofdjes opmeten met een touw. En vertalen naar een figuur op het bord. Ze maakten alle sommen goed! Trotse juf!

morgen laatste dag op deze school. ga ik uitleggen wat een zaag is. Dat zullen ze heus wel weten maar ik neem een echte mee, en hout, kunnen ze oefenen?.

dus in de ochtend les geven en in de middag ga ik naar Ellens school om daar samen een eljaluso-les te geven. we willen alle klassen doen, kleine school dus dat gaat lukken voor de komende dagen. drie leuke lessen al gegeven, bloem, poppetje en slang gemaakt. Mooi is dat de kinderen erg gericht zijn op eerlijkheid. Ze delen, ze helpen elkaar. En als iemand oneerlijk is, volgt er een mep. De artlessons zijn superleuk om te doen. Ze kennen het gewoon niet, het is heel dankbaar werk. Knippen, plakken, vouwen, eigen ideetjes uitvinden, kinderen die niet goed meekomen zie je daar opbloeien tot kleine artists.

flink onweer al gehad, de grond trilde. De wegen worden dan modderpoelen. De taxi’s waarmee we naar de scholen gaan hebben heel wat te verduren. Ik heb meestal taxichauffeur Evans, een wijze jonge man, die de zeven wonderen wil zien. hij heeft de victoriafalls, grand canyon en het noorderlicht al gezien. Elke week stopt hij een dollar in een potje en hij hoopt op zijn zestigste zijn kinderen te kunnen vertellen dat hij ze allemaal gezien heeft. mooie ambitie.

we hebben weinig vrije tijd: 630 op, 7.30 taxi, 8 uur school, we zijn klaar met de scholen rond half 3 en moeten daarna spullen kopen voor de lessen, voor onszelf, geld halen, internetdata halen. En lesjes voor volgende dag voorbereiden. Het zijn vermoeiende dagen, maar leuk. Gelukkig wordt er lekker voor ons gekookt. zaterdag en zondag gaan we naar chobe national park in Botswana, net over de grens. Dit keer wil ik niet in een tent, bang voor olifanten of leeuwen. we gaan dus in een lodge. Zin in, we hopen de big 5 te zien?




.



……..…






.

















….


Reacties

Reacties

Marjolein

Wat een improvisatie en creativiteit Janneke: super! Veel plezier dit weekend in Botswana.

Rian

Mooi om te lezen en chapeau voor je flexibiliteit en inventiviteit!

Peter

Weer n feestje om te lezen hoe goed je het doet X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active