janneketozambia.reismee.nl

Eljaluso krijgt steeds meer vorm

Ellen en ik krijgen er wat routine in: in de middagen komt Ellen vanaf woensdag naar mijn school toe en gaan we een uur een eljalusoles doen. Eerst uitleg, materiaal uitdelen en stap voor stap iets leuks maken. mijn school is veel groter, 600 kinderen, dus die kunnen we niet allemaal bedienen. de meisjes van mijn klas hadden we al gedaan, nu de jongens. Die raddraaiers. Leuke leeftijd, in grade 6. Benieuwd hoe die onze les vinden: het naaien van een etui. Dat vonden ze erg leuk. En het was stil in de klas! dan zie je sommigen ook wel opbloeien. Waar enkelen tijdens de les er echt niks van bakken, zijn zij juist handig. Mooi om te zien. Vrijdag nog met de hele klas van grade 5 een weeftaakje geDaan, ook dat was leuk. Eigenlijk zijn Alle lessen leuk. De kinderen zijn zo enthousiast. Ze blijven er graag voor langer op school. de hoofdleraar zorgt dan voor porridge, een vieze pap.zij vertelde me dat er een kind van 10 uit grade 4 is overleden die dag. Aangevallen door een krokodil. Hij woont met zijn zusje van 13 alleen, hun ouders zijn enkele jaren geleden overleden. Hij was vis aan het vangen. heel schrijnend verhaal wat pas savonds goed tot me doordringt. Er zijn hier wel weeshuizen, maar er zijn teveel wezen. Ook werd een kind afgevoerd, flauwgevallen door de warmte. Ik zie elke dag ook wel drie kinderen die tijdens de les slapen. Of van honger, of omdat ze koorts hebben. De andere kinderen wijzen me erop. Maar wat moet je doen? Even een aai over de bol, en in de gaten houden. veel kinderen hebben hiv ook. Daar ging de les ook over. weten jullie de afkortingen van hiv en aids? Zij wel.

naast deze les geef ik ook wiskunde. Zij zijn bij de breuken, maar er zijn er maar een stuk of tien die dit snappen. bij de rest zijn de tafels nog niet geautomatiseerd. Ik heb twee megadobbelstenen meegenomen en ze moeten ieder gooien en dan optellen. Ze tellen nog op hun vingers. Volgende week ga ik met de tafels aan de gang. Ik heb vandaag een djembe gekocht om het ritmisch te gaan leren. Ze lopen dus echt wel een paar jaar achter.
Omdat het vrijdag is, en degene die mij opdrachten geeft mbt lesgeven al een paar dagen ziek is, en ik heel erg moe ben van alle dagen elke minuut bezig ben geweest met alleen maar nieuwe indrukken en activiteiten (en ik de dag ervoor met de vrijwilligers uit ben geweest dus een klein Ietsiepietsie moe ben ?) heb ik geen inspiratie meer even en heb ik de klas mandala’s gegeven om in te kleuren. Daar word je stil van. Ieder groepje een aantal stiften, en kleuren maar. zo fijn om naar het gezellig geroezemoes van 60 kinderen te luisteren, af en toe rond te lopen en te zien hoe mooi ze dit doen. Ze zijn ook trots op hun werkjes.

en dan is het weer weekend. Eindelijk een beetje uitslapen, tutteren, boekje lezen, lunch bij een te luxe hotel, toeristensouvenirs kopen. Morgen een Safari in de buurt. Vandaag ook naar de markt geweest om zaagwerk op te halen ; de vlaggen voor de vlaggenlijn, waar we maandag mee aan de slag willen. Daarna twee grote trunks gekocht, één voor elke school, die we gaan vullen met allerlei knutselmaterialen Die we vandaag weer bij gekocht hebben. Woensdag gaan we die op de scholen zetten. We moeten nog gaan bekijken hoe het wat vervolg gaat krijgen. Vier jaar geleden heb ik ook een trunk achtergelaten en die wordt nu voor de examen sterieler gebruikt. Tja…dat vraagt dus om wat meer. Daarom zijn we blij dat er ook teachers enthousiast meedoen met de les en zij zien het nut er gelukkig van in. Ook de directrice heeft een keer meegedaan. Hun enthousiasme en kennis zal nodig zijn om het van binnenuit te blijven doen. Volgende week maar eens kijken hoe zij erover denken om het vervolg te geven.

jee, heb ik weer lappen tekst geschreven. en dan ben ik nog selectief geweest….


Reacties

Reacties

Peter

Wat een berg emoties weer, leuk maar ook heel triest van die jongen

Rian

Keep us posted Janneke. Erg mooi om te lezen en indrukwekkend wat je ziet. Wat een andere wereld. Dankbaar werk.

Angelique

Wat een mentale rollercoaster weer! Keep uo the good work x

Gertie

Wat een verschillende emoties in korte tijd. Kan me voorstellen dat dit alles veel energie vraagt. Nu in het weekend even bijkomen. Wel heel leuk om te lezen dat jullie project zo enthousiast ontvangen wordt. Wat heb jij veel creatieve ideeën! Fijne dag en succes in de nieuwe week.

Marjolein

Wat maak je weer veel mee. En wat een verhalen, met een lach en een traan. Respect hoor voor jullie werk!

Suzanne

Hou van de lappen tekst! Als je geluk hebt, mag je een keer op vakantie naar Afrika, maar dan zie je misschien een fractie van wat jullie zien. Jullie zitten er volledig in, met alle mooie en minder mooie dingen. Zal indrukwekkend zijn. Succes met alles!

Hanneke

Wat doe je toch mooi werk!! En wat een verdrietige verhalen over de kinderen, dat ze op jonge leeftijd al zoveel moeten meemaken. Het creatief bezig zijn is dan een mooie afleiding!

Carla

Ben onder de indruk wat jullie doen…..en zien hoe het daar allemaal gaat. Wat een verschil met onze westerse wereld. En wij maar mopperen!!! (Over alles.)
Janneke wat schrijf je het weer geweldig voor ons op.??

Irene de Jong

Mooi om te lezen, Janneke. Het vertelt ons weer: wat is nu echt belangrijk?

Gerdie

Schrijnende situaties en harde leefomstandigheden. Geweldig dat je voor de kinderen op deze manier eens steentje bijdraagt aan hun ontwikkeling. Blije kinderen is dan een heel mooi cadeau!

Annemarie

Mooi je verhaal te lezen Janneke. Heftige levens hebben die kinderen. Hoop dat jullie project een vervolg krijgt en dat bv de leraren t overnemen. Er is zoveel meer dan alleen rekenen en taal.

Marieke

Wauw wat een avonturen weer Janneke: echt supergaaf!! :D

kootje van beek

Mooie woord en foto reportage Janneke!
Liefs?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active