janneketozambia.reismee.nl

Laatste dagen

Nou, dat met die assistenten om borduurkaarten uit te delen was geen goed idee: ze waren van verschillende kleuren, dus rollebollend over elkaar heen…arme assistenten. Gelukkig kwam de echte teacher om de hoek en meteen is het dan stil. En daarna ook voor het komende uur. Ze hebben echt mooie werkjes gemaakt. Heel geconcentreerd. En de volgende dag afgemaakt. De laatste dag. Dus alleen maar leuke dingen na nog wat Engels diktee, en de laatste wiskundebreuken. Ik had een Engels dikte gedaan met alleen maar woorden. Dat was toch nog een klus voor velen. Ik heb een paar voorbeelden: wat is idfikoti? Spreek het uit en je krijgt difficult. Dat klopt nog aardig. Picha is picture. En kalisimasi is christmas. In Zambia is gesproken taal 100 x meer waard dan schriftelijke taal.

gisteren gebeeldbeld met Peter en papa en mama, en later met Silke, ter plekke in de klas. Dat is leuk voor alle partijen! Zo leuk om live te delen hoe de wereld hier is.

pictionary nog gedaan met de hele bubs. 4 teams. en het team dat wint schreeuwt alles bij elkaar. Gelukkig is het de laatste dag, dus geen klachten aan mijn broek. en toen werd ik toegezongen nadat ik de ballonnen heb uitgedeeld. En krijg ik veel knuffels. Was een hele fijne leuke klas. Ik weet nu inmiddels vier namen. Hele leuke namen hebben ze vaak die slaan op de tijd van de zwangerschap. Bijv: gift, given, of trywell.

donderdag heb ik nog een artlessons gedaan bij het eerste schooltje wat op de Linda farm staat. Een schattig schooltje. Ik heb gelopen van de Linda community school naar Linda farm school. Warm! lopend op het terrein, waar snachts olifanten komen, omdat het op de rand van livingstone staat, hoorde ik de klas al zingen. ik werd tegemoet gereden door de headteacher die wegging. Ze zei: they are waiting. was beetje emotioneel, zo’n klein klasje van 25 kinderen die geduldig zitten te wachten, terwijl ze eigenlijk naar huis zouden kunnen. Ze beginnen meteen over alles wat ik ze geleerd had, zagen waar een handdoek voor is, het rijmpje wat ik ze had geleerd. We hebben bloemen gemaakt van crepepapier. een heerlijk schoon rustig lesje, zonder veel gedoe. Die snoetjes. Van de pijpenragers maakten ze meteen brillen. Erg grappig.

Gisteren dus echt de laatste dag. Laatste knutselspullen in de kist gedaan. Kettingen en pennen uitgedeeld aan de teachers. We krijgen enorm veel complimenten. Hoe fijn ze ons aanbod vinden, hoe belangrijk ze dit vinden. Ze kennen ons twee van de grote tassen die we steeds meesjouwden. Ook de vrijwilligers zeiden: you were the carrying ladies, you were the first to leave and the last to be back home. inderdaad, we hebben keihard gewerkt. Ik ging steeds vroeger opstaan om nog een beetje eigen tijd te hebben.
De school van Ellen wil ons logo op hun school schilderen. Dat schept verwachtingen! Maar daar willen we zeker mee verder. Hoe weten we nog niet. We weten nu wel elkaars contactgegevens, dus de lijnen zijn kort, over die 7000 km.

net alles ingepakt. De laatste kadootjes gegeven aan het personeel hier. We hadden gisteren een heerlijke bbq met zijn allen. Zijn zulke lieve mensen, alle Zambianen trouwens. dadelijk nog een lunch in de stad. We hebben net niet genoeg geld maar ik heb nog een tube rituals, misschien kunnen we dat omruilen voor een ritje. En anders nog maar een paar kwatchaatjes pinnen. Om 18 vliegen we naar de warmte van onze families….en de kou. En de rust.

we zien elkaar weer!

Reacties

Reacties

Peter

Can’t wait ?

Carola

Wat goed als jullie logo daar op de school mag pronken, een heel mooi compliment voor jullie, dat schept zeker verwachtingen. Trots op jou dat je daar zo'n mooi werk doet! Geniet nog even van de laatste uurtjes daar en voor later welkom thuis!

Suzanne

Wat een prachtige laatste dagen, wat zullen jullie rijk terug komen van alle ervaringen. Hele goede reis!!

Rian

Wat een mooie verhalen en wat een dankbaar werk. Erg goed en leuk en knap gedaan! Peter can't wait to see you, ik kom ergens later in de rij en verheug me erop! Straks eerst maar eens rustig landen, fysiek en mentaal.

Carla

Wat heb ik genoten van jouw verhalen, je doet het toch maar, petje af Janneke. Goeie reis.? en wel thuis.?

Nathalie

Prachtige verhalen weer. En nou zit het er alweer op :-( Waarschijnlijk moe maar voldaan. Ben benieuwd naar de rest vd verhalen. Tot snel!

Marcia

Wauw, Janneke, dankbaar voor wat je kiest! Super mooi! Tevens zeer kostbaar om mee te mogen genieten! Heerlijk om weer even het mooie Afrika (Zambia) te mogen voelen en geĂŻnspireerd te worden. Goud waard wat je daar hebt gedaan! Mooi mens!

Natalie

Ik zie nu pas al je berichten. Je hebt nog een oud mailadres van me gebruikt. Super reis zo te zien. Geweldig om te lezen ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active