janneketozambia.reismee.nl

Dinsdag

Nog wat fotos van gister, gewoon wat kleine inkijkjes in de stad. Heb nu internet dus das makkelijk Vandaag was een heftige dag, een uur in de brandende zon naar de compound waar echt de arme mensen wonen. Van eerder in Malawi ben ik heel wat gewend maar nu zat ik er dichter op. Heb een les mee kunnen draaien, assisteren. Heb zoveel gezien. Helft vd kinderen heeft Hiv, er zitten in de zesde klas van allerlei leeftijden, ook 18 jarigen omdat di later naar school zijn gegaan. Zo leuk om te zien hoe eager zij zijn om te leren. En ze hebben vaak zo’n mooie lieve koppies. Maar er zitten ook doerakken bij, ach zoals overal eigenlijk. Ik ben langer gebleven dan de rest want ik wilde nog een ceremonie meemaken, ter gelegenheid van independanceday, dat nemen ze heel serieus. Met mooi gezang. Daarna lopen met wat kids (mijn gidsjes) naar de homeworkclub. Weer door de snoeiharde zon. De club is een initiatief van een van de bewoners van de wijk om kinderen ook na school te laten leren. Vaak krijgen ze niks mee van thuis, ouders aan de drank, veel grote gezinnen, we waren met vier vrijwilligers en ze vlogen ons aan, totaal niet bang, van 3 tot 12 jaar komen ze om de beurt vragen om sommen. Echt zo leuk, zo intensief, komen zowat op je zitten, vechtend om de aandacht. Gelukkig met de taxi naar huis, want ik was helemaal op! Ik zit nu in het gastgezin, zij wonen echt wel luxe hoor. Stromend water, soms zelfs warm water, tv, dikke banken. Zij is een weduwe van 60+ die eigenlijk met pensioen is, maar gewoon nog als verloskundige werkt. Ik hoop met haar de knuffeltjes een keer naar het ziekenhuis te kunnen brengen. Net met haar heerlijk in de koelte in het donker zitten kletsen. Verder heb ik Veel privacy, is ook wel nodig, om alles effe te laten bezinken.

keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active