janneketozambia.reismee.nl

Weekend

Mijn eerste weekend hier. Wat te doen? Gisteren gingen de jongeren naar een halloweenparty, the children, zoals de projectleider hier zegt (zijn 20-25 jaar). Ik heb met een andere jongere, die mijn dochter kon zijn, hihi, een spelletje gespeeld. Met de taxi naar haar en terug, 80 kwatcha= 6 euro. Heb gisteren op een veld gewerkt. Was hard werk, niet zwaar maar in de hitte is het niet goed te doen. Op blote voeten want had geen laarzen (modderig). Het is op de Linda farm. De manager heeft me een heel verhaal verteld over de geschiedenis van de boerderij. Ik vroeg of ik dat een beetje mocht op gaan nemen, vond het zo bijzonder hoe hij praatte. Ging hij weer van voren af aan beginnen! Dat was nu ook weer niet de bedoeling hahaha.Was oorspronkelijk opgericht voor blinden die daar wonen met hun kinderen. Er zijn nu meer gehandicapten. De manager is zelf ook bijna blind en wil gehandicapten een beter leven geven dan alleen als bedelaar. Ze hebben een paar velden, tomaten, paprika’s, kool. Het is zo droog, de pomp doet het niet goed. Er is water in de buurt waar ze uit pompen maar in de leiding zitten gaten. Zodat de pomp vaak uitvalt. Om het te maken kost 900 kw= 50 euro. Ik heb natuurlijk gedacht om dit te geven maar ik hoorde al langer verhalen over de pomp en de manager zei dat het ook een kwestie van verwaarlozing is dat de pomp steeds kapot is. Tja. Het is sowieso heel lastig om iets te geven. Aan wie moet je nu iets geven? En wat? Je gaat niet zomaar een wijk binnen met spullen of geld. Iedereen heeft iets nodig. Je zou ook bedolven worden. Hoe maak je een keus. Meestal kan een schoolhoofd dit bepalen, wie het armst is. En dan maar hopen dat het schoolhoofd dit niet zelf houdt. Want ook al zien zij er goed uit, en hebben ze gestudeerd, ook zij hebben het niet breed. Eergisteren was het heel vreemd: op school was er een spel met teams. Het team dat won kreeg een schrift. Superblij waren zij. De andere teams kregen een puntenslijper of een pen. Zij waren helemaal niet blij. Ze waren jaloers en maakten wegwerpgebaren. Degene die het spel hadden georganiseerd zeiden dat zij normaal superblij waren met een pen of puntenslijper. Dat ze het dan maar terug moesten geven. Wie wilde? Eentje gaf de pen terug. Wie wil deze pen dan? 50 handen omhoog! En een meisje stond op en ze zei: i am sorry for our behaviour, thank you for the gifts, God bless you. Dat was best ontroerend. Ach, het blijven ook gewoon kinderen met hun dwarsheden. Ik zie ze maandag weer, en ik mis nu al weer die levendigheid om me heen. Maandag ga ik een scheikunde/natuurkundeles geven. Echt wel mijn ding. Op internet allemaal leuke dingetjes gevonden om het een beetje interactief te maken. (Mentos in cola, ballonnen laten knallen, etc) . Dadelijk ga ik die les voorbereiden. Als een echte teacher!! Gistermiddag naar de markt, heerlijke kleine straatjes,wel enorm vies allemaal. Maar de mensen zijn echt zo vriendelijk. Ik heb wat mooie lappen stof gekocht om er een chitenge (omslagdoek) van te maken en een broek, ben benieuwd.

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active