janneketozambia.reismee.nl

Waarom moeilijk doen?

Zo, mijn eerste week zit erop. Het is omgevlogen! De tweede week begon leuk: geven van een wetenschapsles over Geluid. Het leukste vonden ze het toen ik een rietje liet fluiten, wat steeds hoger ging fluiten naarmate ik er een stukje vanaf knipte. Die proefjes allemaal van internet gejat. Natuurlijk maak je daar lekker indruk mee hahaha. ?Morgen ga ik een les geven over Druk. Dan ga ik een glas vol met water ondersteboven houden, terwijl er niets wegloopt. Try this at home! Moet je er wel een stuk papier op houden. ? Vanmiddag sportclub meegemaakt. Leuk om te zien hoe die kids op hun sokken of slippers toch handig met een bal zijn. Heerlijk om te zien hoe zij bewegen. Vandaag bij social studies kregen de kinderen de opdracht om een stamboom te maken. Niet van hun hele familie, want dan heb je een heel oerwoud, maar gewoon van hun gezin thuis. Leuk om te zien dat ze dat wel heel bijzonder vonden. Velen hebben ook geen ouders meer. Er zijn ongeveer 40 tot 50 kinderen in de klas. Ze komen niet allemaal elke dag. Het is ver lopen voor velen. En soms zijn ze ziek. Ik ken ze lang nog niet allemaal, begin er pas een paar van gezicht en naam te kennen. Hoe schrijnend ook, voor mij is het dan makkelijk dat ze vaak dezelfde kleding dragen. Vandaag stond er een emmer ijs in de klas. Om te verkopen. Ze zitten op alles wat enigszins vlak is, en maken een tafel van twee emmers. Er zijn wel schoolbanken maar om de haverklap knalt het blad of de zitting er vanaf, waarvan de schroeven geen grip meer hebben. Sommige zitten met de stoel op twee poten. Waarom? Omdat de stoel maar twee poten heeft! En tegen een muur werkt dat gewoon. De klas is nu in een nieuw schoolgebouw....het is dat ze dit erbij vertelden....want ik zie geen verschil, behalve de nieuwe gordijnen. Waarom gordijnen??? ? Naast het klaslokaal wordt de school verder afgebouwd. En voor het gemak liggen die spullen ook in onze klas dus af en toe komt een bouwvakker een plank halen. En ach, die kruiwagen in de klas dient er ook voor om een stoel te onderstutten. En als je het bord niet kunt lezen til je gewoon het bankje over anderen heen om ergens anders te gaan zitten, niet? Vandaag de eerste dag regen. Niet hard, maar voor velen toch een reden om een wollen muts op te doen. De temperatuur was dan ook wel erg gezakt, van 35 naar 28 graden ?brrr Gisteren de band van mijn fiets op laten pompen. Ik vroeg een willekeurige voorbijganger, die me verwees naar de lokale markt, een soort van overdekte markt, van golfplaten, met allerlei winkeltjes binnenin. Een vriendelijke man loodste me erdoorheen, een gekrioel van mensen, hangend, liggend, zingend, drinkend. Achter elke hoek, en dat waren er veel, een nieuwe verrassing. Net zo’n tafereel uit zo’n Chinese maffiafilm. Alleen geen gure koppen en bedreigd gevoel, maar vriendelijk lachende en groetende mensen. En dan eindelijk de bandenman. Honderden banden op een hoop. En ze hadden de pomp met het juiste tuutje. Weer een avontuur beleefd!?

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active