janneketozambia.reismee.nl

Ben op de....

....helft. Nogmaals, de tijd vliegt. Vandaag les gedaan over druk. Ik moet echt leren intunen op het nivo van de kinderen. Ik leuk de les wel op met proefjes maar ik ga uit van basiskennis, die zij niet hebben. Volgende keer nog maar verder een stapje terug dan. Hun abstractiedenken is niet vanzelfsprekend. Verder een wiskundeles gedaan, rekenen, met de meest zwakken van de groep. Dat was erg leuk. Wel enorm improviseren. Waar neem je ze heen? Nu naar een overdekt gebouwtje zonder stoelen, een soort kiosk. Uiteindelijk zijn de kinderen niet gaan zitten, gewoon alles staand doen en ik van de een naar de ander hoppen om uit te leggen. Na school ben ik door livingstone gaan fietsen, naar het guesthouse/vrijwilligershuis, waar ik volgend weekend naartoe ga voor een week. Het is leuk bij het gastgezin maar ook wel praktisch om bij de anderen te zitten. En meer aanspraak. Hoewel ik hier heerlijk een grote kamer heb, veel privacy, lekker in de stad. Dus op naar het guesthouse waar ik de projectmanager wilde spreken. Het was een duivelse rit, loeiheet en een vals plat naar boven, met naast me vaak een passerende vrachtwagen die op weg zijn naar Botswana. Of Zuid-Afrika. Dat zijn grote dingen! De terugweg was heerlijk natuurlijk. De zon was weg, het regende zelfs een beetje en heerlijk weer naar beneden door allerlei weggetjes. Met de mooie bloeiende bomen. Heb verder veel gekocht om vrijdag middag een ‘artclub’ te gaan doen met groep 1,2 en 3. Scharen, papier, verf, glitters. Ze hebben echt helemaal niks hiervan op school. Ze geven wel handenarbeid maar alleen uit boekjes, dus niks praktisch. Ik wil dit deze en volgende week vrijdag gaan doen, en dan maar hopen dat iemand het over gaat nemen....het kost hier niet echt veel heb nu voor 35 euro een volle tas met spullen. Zojuist terug van een muzungu-avond: een pubkwis met voornamelijk blanken. En dan komt mijn leeftijd eindelijk wel een keer van pas: tussen de 20 jarigen weet ik nog wel wie de beegees, Nina Simone, en Duranduran zijn?! We hadden de gedeelde eerst plaats, maar toen we landen in Afrika moeten noemen beginnend met de letter E, legden we het toch af. Was een gezellige avond. Mijn ‘Mama’ hier (zo noemen ze vrouwen van respectabele leeftijd, dus zo word ik ook soms genoemd) was voor me opgebleven. Echt wel een leuke slimme vrouw. Vandaag moest ik wel lachen: ik kwam terug omdat ik iets vergeten was, en ik zei dat ik altijd wel iets vergeet. Riep ze vanuit de andere ruimte: that is age! Er zijn dus ook veel overeenkomsten?

keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie
keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active