janneketozambia.reismee.nl

Health clinic

Ben nog een klein verhaal vergeten. Gisteren was er een jongen ziek op school, buikpijn. Vaak zijn er kinderen ziek. Dan zijn ze er helemaal niet of liggen ze in de klas met hun hoofd op de tafel. Dit keer was het Roderick. Dat ik de naam onthouden heb was omdat het een jongen is met een grappig koppie en een grappige naam. Er werd gevraagd of ik met hem naar de health clinic wilde gaan. Dat is even een zandpad verderop. Ben er uren mee kwijtgeweest. Dat is wel een belevenis waar ik het liefst heel veel fotos van zou hebben gemaakt maar uit privacy niet gedaan heb. Ben Hoewel....ik me afvraag hoe ze hier met privacy omgaan. Eerst moet je gewoon in de eerste rij wachten. Daar werd hij op een gegeven moment op een stoel gezet en werden er wat dingen aan hem gevraagd, een thermometer onder zijn arm gedrukt, zijn lengte opgemeten, en dat allemaal waar iedereen bij is. De resultaten werden op een afgescheurd briefje met hem meegegeven voor de tweede rij. Op bankjes in een lange gang wachten. Nog 20 voor u. Af en toe kwam er een belangrijke man langs die wat orde schiep. Moeders met kinderen die huilden en afwisselend op de rug werden genomen om te bedaren. Heb mijn jongetje een schoolboek gegeven om ondertussen te lezen. Of is dat weer mijn westers ding, tijd nuttig besteden? Hij zat in ieder geval aandachtig te lezen. Steeds een bankje opschuivend. Op een gegeven moment werden we uit de rij geplukt en mochten we in een kamertje gaan. Ook ik moest naar binnen. Jongen moest blijven staan, ik zitten. Een belangrijke meneer zei dat hij toestemming van de ouders nodig had om hem te testen (op hiv). Ik gaf aan dat de jongen alleen maar buikpijn had, waarom testen? Nee, dat was waar, maar er was toestemming nodig van de ouders, en hij vertelde iets over zijn functie en hoe het daar allemaal werkt. Ik bedankte hem hartelijk voor zijn moeite en ik vroeg of het dan toch maar beter was dat we weer terug in de rij gingen wachten? Yes, sure. Nice to meet you. Dank u. Dus weer terug op de bankjes. Eindelijk mochten we een kamertje binnen van de dokter. Een ongeïnteresseerde vrouw zat wat op de computer allemaal dingetjes in te vullen, vroeg wat aan de jongen, heeft hem niet aan geraakt, het scherm had de meeste aandacht. Hij kreeg wel een briefje mee, recept voor medicatie. Op naar de volgende rij. Waren we bijna aan de beurt, werd er wat geroezemoesd, en de jongen zei: ik kom vanmiddag terug want degene die de medicatie uitgeeft is gaan lunchen.... En zo waren we twee uur verder. De buikpijn was inmiddels gezakt dus misschien viel alles wel mee. Hoewel hij vandaag niet op school was.... Aan tafel met de vrijwilligers hebben we het al een paar keer gehad over de zovele kanten van zaken. Wat zijn wij aan het doen? Hoe kijken de Zambianen hier tegen aan, zijn we iets aaan het bieden wat zin heeft, zijn zij er blij mee om de juiste redenen? Wat zijn de juiste redenen. Hoe moet je doneren, hoe ethisch is het om iemand te helpen met zijn collegegeld. Zodat hij een verpleger kan worden, waar het land behoefte aan heeft en waar je een hele familie ook mee helpt want een gestudeerd iemand is belangrijk voor de familie, dat spreidt weer als een olievlekje. Maar waarom pik je dan die persoon eruit en niet de buurman? Ik zou niet snel iemand persoonlijk sponsoren, maar een algemeen iets, een school of ziekenhuis bijvoorbeeld. Je ziet dan misschien minder directe opbrengst maar dan is het eerlijker in mijn ogen. Maar dat zijn dan weer mijn eigen westerse waarden.... Bij de homeworkclub is er nu een plan om met een bus kinderen naar de watervallen te gaan. Of we willen sponsoren. Maar er is maar 1 bus. Wie gaan er dan mee? Er zijn vrijwilligers zie zeggen: ik wil voor dat kind sponsoren. Dat vind ik zo onethisch. Er zijn kinderen die nu vragen, Will you pay for me? Daar doe ik niet aan mee. Ik wil best sponsoren, maar iemand van daar moet maar de keuze maken wie er mee kan. Het voelt zo oneerlijk als je kiest voor een kind, en dus niet voor een ander kind. En zo kom je dus wel wat kleine dilemmaatjes tegen, waar ieder weer zijn idee over heeft.

keer bekeken
reactie

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active